اشتباهات رایج در طراحی آشپزخانه

اشتباهات رایج در طراحی آشپزخانه

آشپزخانه مهم ترین لوکیشن هر خانه ای است به اصطلاح می توان گفت قلب هر خانه ای آشپزخانه آن است و از آنجایی که 3 وعده غذایی اصلی در روز برای خوردن داریم و اکثرا زود به زود گرسنه یا تشنه می شویم مدام به آشپزخانه می رویم به همین دلیل بیشتر وقت ما در روز داخل آشپزخانه می گذرد. البته مادر های خانه دار بیشتر از بقیه افراد خانه اوقات خود را برای درست کردن غذا، شستشو، ذخیره خوراکی ها و مواد غذایی و… در آشپزخانه سپری می کنند. علاوه بر این ها پیش می آید که آشپزخانه حتی از سالن پذیرایی هم خودمونی تر هستش برای گفتگو و دور هم جمع شدن و یا حتی برای کتاب خواندن یا کار کردن. به همین خاطر است که باید در چیدمان، طراحی و فضای آشپزخانه اهمیت زیادی داده شود و جوری نباشد که خسته کننده و دلگیر باشد. در ادامه اشتباهاتی که نباید در چیدمان آشپزخانه انجام دهید را مورد بررسی قرار می دهیم.

  1. اهمیت زیاد مثلث سه گانه آشپزخانه و از بین نبردن آن

به قرار گیری 3 عضو اصلی آشپزخانه یعنی ظرفشویی، اجاق گاز و یخچال در یک مثلث در فواصل معین، مثلث سه گانه آشپزخانه یا مثلث کار می گویند. به دلیل اینکه بیشتر کار ما در آشپزخانه با این 3 مورد انجام می شود، مهم ترین نکته در طراحی هر آشپزخانه ای تشکیل صحیح مثلث سه گانه و اصولی بودن آن است. اصول قرار گیری این 3 مورد در آشپزخانه به این صورت است که باید بین هر راس مثلث که فاصله بین آنها محسوب می شود، حداقل 300 سانتی متر و حداکثر 750 سانتی متر باشد. اگر فاصله بین آنها بیشتر یا کمتر از حداقل و حداکثر مقدار های گفته شده باشد کار کردن در آشپزخانه به همان مقدار سخت تر می شود. یکی دیگر از عواملی که این مثلث را بهم می زند وجود میز یا هر شئ اضافه داخل این مثلث یا بین راس های مثلث کار است. بهترین حالت این است که داخل یا روی ضلع های این مثلث (فاصله بین راس ها) هیچ چیزی قرار نگیرد که مانع از رفت و آمد راحت شود.

اشتباهات رایج در طراحی آشپزخانه

 

  1. استفاده اشتباه از فضای داخل کابینت ها

کابینت ها معمولا محل قرار گیری ظروف شیشه ای، چینی، پلاستیکی، لیوان های شیشه ای، مسافرتی، بعضی از وسیله های برقی مثل چرخ گوشت، مخلوط کن، آبمیوه گیری، تنقلات، خوراکی های و خورده ریز هایی هستند که باید در آشپزخاه ذخیره شوند. البته خیلی ها هستند که تمام لوازم برقی مربوط به آشپزخانه اشان را به جای اینکه داخل کابینت یا کمد بگذارند بر روی کابینت ها قرار می دهند که این کار بسیار اشتباه است و باعث شلوغی آشپزخانه و نبودن جای کافی برای گذاشتن ظروفی که باید برای مثال مواد داخل آنها را میکس کنیم و یا گذاشتن ظرف بر روی کابینت برای درست کردن سالاد، سریع پیش نرفتن کار ها به دلیل دست و پاگیر بودن وسایل برقی موجود بر روی کابینت و… می شود. نکته ای دیگر که باید در طراحی کابینت ها به آن توجه شود این است که دسترسی به کابینت ها و تمیز کرن داخل آنها به راحتی امکان پذیر باشد و درب کابین ها به گونه ای باز شوند که با هم برخورد نکنند.

  1. عدم وجود روشنایی مناسب در آشپزخانه

روشنایی کافی مهم ترین نکته بعد از تشکیل اصولی مثلث سه گانه برای طراحی و چیدمان آشپزخانه است. برای انجام کار با کیفیت بیشتر،زیبایی و دید بهتر باید روشنایی آشپزخانه را به طور طبیعی یا مصنوعی تا حد کافی و مورد نیاز تامین کنید. برای تامین نور کافی در آشپزخانه اولویت اول با نور طبیعی است که در صورت وجود پنجره در آشپزخانه باید اجازه دهید که نور به راحتی داخل آشپزخانه بتابتد و به هیچ عنوان جلوی تابش نور را با پرده، مخصوصا پرده های ضخیم نپوشانید. اما اگر در آشپزخانه منزل شما پنجره به قدر کافی وجود ندارد باید روشنایی کافی را بانور مصنوعی تامین کنید. این نور مصونی را می توانید با لامپ های پر نور و لوستری که بر روی سقف نصب می کنید، چراغ های دیواری و یا نصب لامپ هایی در زیر کابینت های بالای آشپزخانه تامین کنید که علاوه بر دید بهتر به امور آشپزخانه زیبایی بی نظیری نیز به آشپزخانه می دهد.

اشتباهات رایج در طراحی آشپزخانه

 

اشتباهات رایج در طراحی آشپزخانه

 

 

  1. وجود بی رویه قفسه های باز و شلف ها در آشپزخانه

قفسه های باز یا همان شلف ها در عین سادگی زیبایی خاصی را به آشپزخانه یا هر مکان دیگری که نصب شوند، می دهند اما استفاده بی رویه از آنها و پر کردن آنها با تعداد ظروف بالا، ماگ های مختف و در کل شلوغ کردن آنها کاملا اشتباه است و باعث شلوغی و خسته کننده شدن آشپزخانه می شود علاوه بر این ها اعضای خانواده نیز با گذاشتن وسیله های خورده ریز خود درون آنها باعث شلوغی بیشتر هم می شوند. ولی اگر از تعداد شلف کمتر و کابینت بیشتر استفاده کنید فضایی زیبا تر و خاص تر را در عین سادگی برای خود ایجاد می کنید.

اشتباهات رایج در طراحی آشپزخانه

 

  1. استفاده بی رویه از اکسسوری های متفاوت بر روی کابینت یا اپن

وجود اکسسوری های لوکس و زیبا به آشپزخانه نمایی جذاب می بخشد ولی به این شرط که با گذاشتن اکسسوری های زیاد و شلوغ فضای آشپزخانه را برای خود خسته کننده نکنیم. برای مثال می توانید با گذاشتن گل های طبیعی کوچک و یا مجسمه هایی کوچک دکوری بر روی اپن، کابینت و یا میز جمع و جور درون آشپزخانه اتان آنجا را به سادگی زیبا کنید و از حالت بی روحی در بیاورید. ولی اگر روی کابینت، میز و یا اپن را شلوغ کنید هم خسته کننده می شود و هم مانع کار کردن راحتتان در آشپزخانه می شوند یا همان به اصطلاح دست و پایتان را می بندند.

اشتباهات رایج در طراحی آشپزخانه

  1. عدم کنترل کابینت مواد خوراکی و یخچال

کابینت های خوراکی و یخچال به دلیل وجود مواد غذایی و خوراکی های مختلف زودتر از بقیه کابینت ها کثیف می شوند و شما برای حفظ پاکیزگی و نظم آشپزخانه خود باید مرتب آن ها را تمیز کنید و قوطی های جای ادویه که خالی شده اند، پلاستیک های اضافی و… را دور بی اندازید. همچنین می توانید برای راحتی کار خود و نظم بیشتر در آشپزخانه، کابینت ها و یخچال خود، ادویه ها، ظرف های حبوبات، عرقیجات و… را با زدن اتیکت روی آنها و مرتب چیدن آنها قابل دسترس تر کنید تا در صورت نیاز بتوانید به راحتی آنها را پیدا کنید.

اشتباهات رایج در طراحی آشپزخانه

 

  1. کوچک کردن آشپزخانه با قرار دادن میز و صندلی نا مناسب

قرار دادن میز درون آشپزخانه می تواند در خیلی از موارد به راحت تر شدن انجام کارهایتان کمک کند. برای مثال زمانی که تعداد بالایی مهمان دارید اگر موقع انداختن سفره نهار یا شام و جمع کردن آن کابینت ها و اپن پر شود می توانید برای جمع و جور ظروف و جا به جا کردن غذاها از میز استفاده کنید. ولی نکته قابل توجه برای انتخاب میز مناسب آشپزخانه این است که میزی که انتخاب می کنید نباید زیادی بزرگ باشد که مثلث سه گانه آشپزخانه را خراب کند و مانع رف و آمد راحت در آشپزخانه شود بلکه باید سعی کنید میزی جمع و جور انتخاب و تهیه کنید که هم بتوانید صبحونه نهار و شامتان را روی آن میل کنید هم اینکه به اصطلاح جلوی دست و پایتان را نگیرد.

  1. انتخاب رنگ آشپزخانه

برای انتخاب رنگ وسیله های آشپزخانه اتان از جماه یخچال، ماشین لباس شویی و ظرفشویی، مایکروویو، هود، وسیله های برقی، قابلمه ها و… باید سعی کنید از رنگ هایی استفاده کنید که کلاسیک باشند و چشم را خسته نکنند برای مثال رنگ هایی مثل خاکستری، سفید، مشکی، بژ برای دکور آشپزخانه استفاده کنید و برای خرید یک سری تجهیزات نیز مثل میز، صندلی، اکسسوری و … هم از تجهیزات استیل، چوبی و پارچه ای، ام دی اف با انتخاب یک رنگ شاد مثل سبز، زرشکی، نارنجی یا هر رنگ دیگری که مورد پسند شما باشد استفاده کنید. بنابراین نکته ای که در طیف رنگی آشپزخانه باید رعایت شود این است که رنگ های به کار رفته در آشپز خانه نه خیلی بی روح  و نه خیلی جیغ که خستهه کننده باشند و چشم را آزار دهند.

اشتباهات رایج در طراحی آشپزخانه

 

 

 

در این مقاله به یک سری نکاتی که باید در طراحی و چیدمان آشپزخانه خود به آنها توجه کنید و اشتباهات رایجی که نباید در طراحی آشپزخانه انجام دهید اشاره شد. در نتیجه باید برای داشتن آشپزخانه ای زیبا، جذاب و آرامش دهنده سادگی را در طراحی آن در اولویت قرار دهید تا مکانی را که معمولا وقت زیادی در آن می گذرانید به مکانی دلنشین تبدیل شود.