تاثیر انواع فر پیتزا در کیفیت پخت

تاثیر انواع فر پیتزا در کیفیت پخت

پیتزا جزو غذاهای فست فودی است که معمولا عموم مردم را به خود جذب کرده است و طرفداران بسیار زیادی دارد. به همین علت تمامی فست فود ها پخت پیتزا را به روش های مختلف انجام می دهند. پیتزا انواع مختلفی دارد که در هر کشور دستور پخت متفاوتی دارند و می توان آنها را با 3 فر اصلی که معمولا اصلی ترین فر های پیتزا هستند تهیه کرد. این 3 فر که با نام های تنوری، ریلی و صندوقی شناخته شده اند، بر اساس استاندارد های جهانی ساخته  شده و مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه به بررسی 3 فر ذکر شده می پردازیم.

فر پیتزا مدل تنوری

فر پیتزا تنوری، بهترین نوع فر برای پختن پیتزا محسوب می شود زیرا پیتزایی که در این فر پخته می شود از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. از این فر بیشتر برای پخت پیتزا های ایتالیایی استفاده می کنند به دلیل اینکه مناسب ترین فر برای پخت پیتزا با خمیر نازک می باشد که برای پخت آنها از بشقاب استفاده نمیکنند و بیشتر از توری مخصوص برای پخت آن استفاده می شود و یا در مواقعی حتی بدون وجود توری هم قابل پخت در فر تنوری می باشند. فر پیتزا تنوری در دو مدل روی پایه آهنی به صورت متحرک و بدون پایه به صورت ثابت بر روی زمین ساخته می شود. علت پخت با کیفیت پیتزا در فر مذکور، شکل ظاهری آن است که به صورت گنبد طراحی شده و همین باعث می شود که گردش حرارت و دما به صورت یکسان در این فر انجام شود به همین دلیل می توانید در تمام قسمت های فر پیتزای خود را درست کنید چون در همه جای آن حرارت به صورت یکسان پخش می شود. دلیل دیگری که باعث پخت با کیفیت پیتزا در این فر می شود متمرکز نبودن شعله های آن در یک جا است. به این صورت که شعله های موجود در آن در چند جای مختلف قرار گرفته و همین باعث می شود که حرارت مستقیم با پیتزا در تماس نباشد و بیشتر حرارت از بالا به آن بر خورد کند در این حالت پیتزا کاملا مغز پخت می شود و به هیچ عنوان نمی سوزد. مدت پخت پیتزا نیز در فر تنوری بین 9 تا 15 دقیقه است یعنی شما می توانید در زمانی محدود با کیفیت ترین پیتزا را تهیه و میل کنید یا به مشتریان ارائه دهید البته قابل ذکر است که هر چه زمان بیشتری با کم کردن شعله ها، برای پخت صرف شود پیتزای با کیفیت تری خواهیم داشت. گذاشتن و برداشتن پیتزا نیز به درون این فر مانند نانوایی بربری،از طریق پارو صورت می گیرد.

تاثیر انواع فر پیتزا در کیفیت پخت

تاثیر انواع فر پیتزا در کیفیت پخت

فر پیتزا مدل ریلی

ای نوع فر بهترین گزینه انتخاب، برای فست فود هایی است که بسیار شلوغ هستند و احتیاج دارند در کوتاه ترین زمان، بیشترین پیتزا با بهترین کیفیت ممکن را سرو کنند که بارز ترین ویژگی آن نیز همین سرعت بالا و کیفیت بسیار قابل قبول آن در پخت پیتزا است. تکنولوژی آفر پیتزا ریلی به این صورت می باشد که گردش هوای داغ به صورت مداوم با کمک فن های تعبیه شده در آن صورت می گیرد، سرعت و حرکت ریل های آن قابل تنظیم می باشد و از همه مهم تر اینکه پخت پیتزا در این فر با حرارت غیر مستقیم صورت می گیرد.سرعت و ظرفیت پخت پیتزا در فر ریلی یک طبقه، تقریبا برابر با ساعتی 100 تا 400 پیتزا که سرعت و ظرفیت پخت پیتزا در نوع دو طبقه آن دو برابر می شود که برابر با ساعتی 200 تا 800 پیتزا می باشد. فر ذکر شده مناسب برای پخت پیتزا های آمریکایی است که دارای خمیر هایی پهن و پنیر به مقدار زیاد می باشند و با بشقاب های مخصوص پیتزا که از جنس چدن هستند پخته می شوند. زمان پخت پیتزا در فر ریلی نیز حدودا بین 6 تا 10 دقیقه است که مهم ترین ویژگی فر ریلی همان سرعت پخت بالای آن است.

تاثیر انواع فر پیتزا در کیفیت پخت

تاثیر انواع فر پیتزا در کیفیت پخت

فر پیتزا مدل صندوقی

فر پیتزا صندوقی قابلیت پخت پیتزا با سرعت و کیفیت بسیار بالا را به طور همزمان دارد یعنی این فر ویژگی های دو فر ذکر شده فوق، (تنوری و ریلی) را در خود جای داده است. به طوری که حتی میتوان دو نوع پیتزا آمریکایی روی بشقاب و ایتالیایی روی توری را که تشکیل شده از خمیر های متفاوت نازک و پهن هستند را در این نوع فر تهیه کرد بدون اینکه کیفیت خود را از دست دهند یا زمان زیادی طول بکشد. تکنولوژی فر صندوقی جوری طراحی شده که شعله های آن زیر سنگ قرار گرفته اند و این باعث می شود حرارت به صورت مستقیم به پیتزا برخورد نکند بلکه در ابتدا حرارت به سنگ برخورد کند و بعد از رد شدن از آن به بشقاب یا توری پیتزا برسد. با تکنولوژی طراحی شده برای این فر حرارت به صورت یکسان در محفظه آن پخش می شود و به بالا می رود که باعث می شود همه جای پیتزای شما به طور کامل پخته، طلایی رنگ و برشته شود. زمان پخت پیتزا در فر ذکر شده بین 8 تا 14 دقیقه است که دقیقا زمان پخت آن ما بین زمان پخت دو فر قبلی است. یعنی با سرعت و ظرفیت فر صندوقی دو طبقه و کیفیت پخت عالی آن می توانید خیلی سریع، در حجم زیادی پیتزا آماده کنید و با کیفیتی بسیار قابل قبول ارائه دهید. ناگفته نماند تنها عیبی که این مدل فر دارداین است که زمانی که مشتری به تعداد بالا در فست فود وجود دارد و شلوغ است آشپز، ترتیب و زمان قرار گرفتن پیتزا ها را در فر کمی سخت تر تشخیص می دهد.

تاثیر انواع فر پیتزا در کیفیت پخت

در این مقاله فر ها را از نظر  ظاهر، کیفیت پخت، سرعت و ظرفیت پخت با یکدیگر مقایسه کردیم. البته قابل ذکر است که فر های مذکور دارای انواع مختلفی هستند. با توجه به نیاز خود و خواندن این مقاله می توانید فر مناسب برای کار خود را به راحتی انتخاب کنید.