روش تشخیص برنج خوب

روش تشخیص برنج خوب

برنج به عنوان قوت اصلی ایرانیان شناخته می شود. امروزه انواع مختلف برنج های ایرانی و خارجی در بازار وجود دارد که هنگام خرید، فرد باید از روش تشخیص برنج خوب آگاه باشد تا برنج با کیفیت خریداری شود. در ادامه به بررسی روش هایی می پردازیم که به کمک آن می توانید برنج مرغوب خریداری نمایید.

آیا تشخیص برنج خوب آسان است؟
تشخیص برنج خوب به صورت تخصصی چندان آسان نیست و به دلیل مشابه بودن بافت برنج های ایرانی، ممکن است افرادی که تجربه کافی در این زمینه ندارند نتوانند انواع مختلف برنج را از یکدیگر تمایز دهند.

برنج خوب هنگام پخت مشخصاتی دارد؟
روش تشخیص برنج خوب تنها محدود به زمان خرید نیست و حتی اگر برنج از نظر ظاهری دارای کیفیت مطلوب باشد، ضروری است که بعد از پخت هم کیفیت لازم را حفظ کند.

  • برنج خوب و قدیمی هنگام پخت ری می کند و اصطلاحا خود را باز می کند ولی برنجی که اخیرا برداشت شده باشد بدلیل دارا بودن مقدار کمی از رطوبت، هنگام پخت به اندازه برنج قدمی تر ری نمی کند.
  • برنج با کیفیت هنگام پخت عطر و طعم دلنشینی دارد و از نشاسته زیادی برخوردار می باشد.
  • برنج با کیفیت با هردو روش طبخ کته و آبکشی، پخت خوبی دارد.

انواع مختلف روش تشخیص برنج خوب کدام اند؟

یکدست بودن برنج خریداری شده:
از مهمترین ویژگی های برنج خوب این است که یکدست باشد. برنج مرغوب علاوه بر این که در کشتزارهای با آب و هوای حاصلخیز رشد کرده، پس از برداشت نیز باید به بهترین نوع ممکن خشک شود. بخش زیادی از برنج در هنگام پوست گیری تبدیل به نیم دانه می شود که باید در طی عملیات سورتینگ جداسازی شود تا در نهایت برنج یکدستی حاصل شود.

برای اینکه تشخیص دهیم برنج خریداری شده یک دست است چند روش وجود دارد:
الف) اول که روش ساده ترین مقدار از برنج خریداری شده در کف دست ریخته میشود و سپس با دقت به آن نگاه می کند دانه های برنج نباید از نظر اندازه و شفافیت متفاوت باشند. اگر تفاوت ظاهری زیادی در برزیل مشاهده شود یعنی اینکه برنج خریداری شده مخلوط می باشد. البته نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که تمام برنج ها بین حدود ۴ تا ۶ درصد حاوی خرده برنج و شکستگی می باشند که طبیعی است و روی کیفیت محصول اثر منفی نمی گذارد.
ب) در روش دوم حدود یک مشت برنج را روی یک سطح شیشه ای میریزیم و از زیر شیشه، یک نور به آن تابانده می شود. باید دقت کنید که میزان عبور نور از تمام دانه های برنج یکسان باشد؛ تفاوت محسوس در میزان عبور نور از برنج ها، نشان دهنده یکدست نبودن برنج خریداری شده می باشد.

خشک بودن برنج خریداری شده:
وقتی برنج به تازگی برداشت می شود از رطوبت بالایی برخوردار است که نگهداری آن را مشکل تر می‌کند، همچنین در برابر نفوذ حشرات آسیب پذیرتر خواهد بود. علاوه بر آن برای پخت برنج تازه مهارت بیشتری لازم است. برای به حداقل رساندن رطوبت برنج کارخانه های تولید برنج حتماً از دستگاههای خشکبار استفاده می کنند. روش تشخیص خشک بودن برنج به صورت زیر است: باید برنج را زیر دندان فشار دهید که نباید به آسانی خرد شود. همچنین برنج خشک هنگام طبخ به خوبی قد می کشد و ری می کند.

عاری بودن برنج از بند:
وقتی برنج از کارخانه خارج می‌شود نباید درمعرض دما های پایین قرار بگیرد، چرا که دمای پایین باعث ترک خوردن و بندار شدن برنج می‌شود که روی کیفیت آن اثر منفی دارد. برای این موضوع باید به شکل زیر عمل کرد: ظاهر برنج بندار به خوبی مشخص است همچنین اگر برنج بند دار را با دست فشار دهید، به آسانی خرد می شود.

نیمه بلوری بودن برنج خریداری شده:
یکی دیگر از انواع روش تشخیص برنج خوب و مرغوب ایرانی، حالت نیمه شفاف یا بلوری بودن آن هاست که برخلاف برنج های بی کیفیت خارجی کدر نیستند. برای تشخیص این موضوع: کافی است به ظاهر آن نگاه کنید.

عطر و طعم دلنشین برنج خریداری شده:
برنج های با کیفیت ایرانی از عطر و طعم دلپذیری برخوردار هستند که کاملاً از برنج های بی کیفیت یا برنج های خارجی متمایز می شوند. برای تشخیص این موضوع کافی است: برنحج روی کف دست خود بریزید و در آن ها کنید که در این حالت عطر برنج به خوبی قابل استشمام است. برخی از سودجویان در کیسه های برنج مقداری برنج باکیفیت می ریزند که باعث انتقال عطر برنج با کیفیت به نمونه بی کیفیت می شود. برای اینکه فریب شیادان را نخورید، مقداری برنج را بردارید و با فوت کردن گردهای روی آن را پاک کنید سپس برنج را در دهان خود قرار دهید که در این حالت هم باید طعم مطبوع برنج را حس کنید.

عدم همسان بودن برنج ها:
برنج های طبیعی کاملاً همسان نیستند و دانه های آن ها تا حدودی با یکدیگر تفاوت دارند، برای تشخیص این موضوع: کافی است به برنج نگاه کنید و اگر کاملا همسان بود نشان دهنده مصنوعی بودن برنج می باشد.

کلام پایانی
برنج از جمله مواد غذایی پر مصرف در ایران به شمار می‌رود که دارای نمونه های ایرانی و خارجی می باشد. هنگام خرید حتما به انواع روش تشخیص برنج خوب توجه کنید تا بتوانید از کلیه خواص برنج و طعم بی نظیر آن بهره مند شوید.