انواع دیگ چلوپز صنعتی

انواع دیگ چلوپز صنعتی

دیگ چلوپز صنعتی یکی از تجهیزات آشپزخانه های صنعتی پر کاربرد است. در این دیگ ها به غیر از پخت برنج، خورشت های مختلف، حلیم، مرغ، سوپ و … در حجم بالا تهیه می شود. دیگ های صنعتی انواع مختلفی دارد و در دو نوع استوانه ای و مکعبی، در ظرفیت های متفات ساخته می شوند که با توجه به نیاز شما قابل تغییر است. سرعت پخت در دیگ های صنعتی امروزه بسیار بالا تر از دیگ های سنتی و قدیمی است. در ادامه انواع، اجزای تشکیل دهنده و سرعت پخت در دیگ ها صنعتی با ظرفیت های متفاوت بررسی می کنیم.

انواع دیگ های صنعتی شامل:

  1. دیگ پرسی
  2. دیگ استیل
  3. دیگ سرخ کن
  4. دیگ حلیم
  5. دیگ خورشت پز
  6. دیگ چلوپز

انواع دیگ چلوپز صنعتی

یک دیگ صنعتی از جزء های زیر ساخته شده است:

  1. بدنه
  2. آبکش
  3. درب
  4. شیر تخلیه
  5. شعله و کوره
  6. پایه ها

انواع دیگ چلوپز صنعتی

بدنه دیگ

اکثر دیگ ها بدنه ای از جنس استیل نگیر دارند که در برابر حرارت، فشار، زنگ زدگی و ضربه مقاوم هستند و همچنین دارای عایق بندی فوق العاده هستند که معمولا برای عایق بندی بدنه آنها از پشم شیشه که یک عایق حرارتی است استفاده می شود. بدنه دیگ ها دارای سوپاپ ایمنی، گیج فشار و سوپاپ خروج بخار برای جلوگیری از خمیر شدن برنج می باشند. علت وجود سوپاپ خروج بخار این است که برنج در شرایطی که بخار بیش از اندازه وجود داشته باشد و راه خروجی نداشته باشد خمیر می شود و ظاهر خوبی به خود نمی گیرد.

آبکش

آبکش دیگ های صنعتی از جنس استیل بوده و دارای سوراخ های ریزی که دونه های برنج از آنها رد نمی شود هستند. این آبکش ها به دلیل اینکه برنج کاملا از آبکش تخلیه شود و حتی دونه ای برنج هم باقی نماند معمولا یک تیکه، گرد و بدون گوشه طراحی می شوند. ارتفاع آبش ها بین 30 تا 35 سانتی متر متغییر است و از آن برای آبکش کردن و دم کردن برنج استفاده می شود. نوع طراحی آبکش ارتباط مستقیم با راحتی و سرعت آبکشی برنج در حجم بالا دارد.

انواع دیگ چلوپز صنعتی

 

درب

دربی که برای دیگ های صنعتی طراحی می شود باید دارای یک سری ویژگی ها که شامل جنس استیل 304 مقاوم، وجود لولای استیل، مجهز به نوار سیلیکونی با ظرفیت گرمای بین 500 تا600 درجه برای جلوگیری از اتلاف حرارت می شود، باشد. این درب ها معمولا دارای قفل فنر دار نیز بر روی لولای درب برای حفظ ایمنی بیشتر هستند که کاربر باید موقع بستن درب دیگ اهرم قفل را خلاص می کند.

شیر تخلیه

شیر های تخلیه تعبیه شده بر روی دیگ های صنعتی باید تمام استیل باشند تا در اثر خروج مکرر آب و برنج زنگ نزند و فرسوده نشود. اندازه شیر تخلیه بر اساس اندازه دیگ ساخته می شود ولی به درخواست مشتری نیز قابل ساخت و سفارش است. وجو این شیر های تخلیه شستشوی دیگ را نیز آسان کرده است به طوری که می توان به راحتی دیگ را شست و چندین بار آب درون آن را توسط شیر تخلیه خارج  و عوض کرد تا کامل و نمیز شسته شود.

شعله و کوره

تعداد شعله های دیگ نیز بر اساس سایز دیگ متغییر است و باید در زیاد یا کم بودن شعله بسیار دقت کرد چون شعله زیاد باعث می شود به سرعت مقدار زیادی برنج بسوزد و به هدر برود. دیگ های صنعتی برای رفت و آمد راحت هوا و دی اکسید کربن و سوختن بهتر شعله ها دارای دودکش از جنس ورق استیل هستند. به دلیل جنس آنها شستشوی آسانی نیز دارند.

پایه ها

پایه های دیگ باید بسیار مقاوم طراحی شوند تا از بروز اتفاق هایی مثل برگشتن دیگ پر، جلوگیری شود. پایه ها معمولا قابل تنظیم طراحی می شوند به طوری که نسبت به چیزی که در آن پخته می شود و مواردی دیگر بتوان آن را تنظیم کرد.

زمان پخت در دیگ های صنعتی

در طی انجام آزمون و خطا های انجام شده به این نتیجه رسیده اند که برای پخت برنج برای هر 250 نفر 90 دقیقه زمان لازم است تا برنج کاملا پخته و آماده شود. در یک روز کاری می توان بین 3 تا4 بار این مقدار برنج را تهیه کرد. همچنین کمترین و بیشترین زمان پخت به ترتیب 20 تا30 دقیقه و 45 تا 90 دقیقه است. در نتیجه زمان پخته شدن برنج ارتباط مستقیم با تعداد نفراتی که برنج برایشان پخته می شود بستگی دارد.

چگونه و بر چه اساسی دیگ صنعتی انتخاب کنیم؟

انواع دیگ چلوپز صنعتی

برای انتخاب دیگ صنعتی مناسب خود لازم است به نکات زیر توجه شود.

تعداد نفرات: برای پخت برنج برای تعداد نفرات متفاوت دیگ های صنعتی با ظرفیت های متفاوت نیز نیاز است. برای مثال جهت

پخت برنج برای 40 تا 80 نفر به یک دیگ  صنعتی 50 لیتری نیاز دارید.

پخت برنج برای 110 تا 150 نفر به یک دیگ صنعتی 150 لیتری نیاز دارید.

پخت برنج برای 190 تا 230 نفر به یک دیگ 250 لیتری نیازمندید.

پخت برنج برای 290 تا 330 نفر به دیگی با ظرفیت 360 لیتر نیاز دارید.

و برای تعداد نفرات بالای 350 نفر باید از دیگ های صنعتی 380 لیتری استفاده کنید.

جنس به کار رفته در ساخت دیگ: دیگ های صنعتی معمولا باید از جنس استیل 304 و مقاوم در یرابر ضربه، حرارت و زنگ زدگی باشند و ضخامت ورقه های استیل به کار رفته در ساخت آنها باید بالا باشد تا مقاومت بیشتری داشته باشند.

عایق بندی با کیفیت: باید به این نکته توجه کنید که آیا دیگ مورد نظر عایق بندی شده است یا خیر؟ اگر عایق بندی شده، چه نوع عایقی در ساخت دیگ استفاده شده؟ که معمولا عایق های پشم شیشه مناسب و تایید شده هستند

نسبت سایز دیگ به محیط کار: برای انتخاب دیگ صنعتی مناسب نیاز های خود باید به این مورد هم توجه کنید که محیط کار شما به چه اندازه ای است؟بزرگ است یا کوچک؟ فضای در اختیار شما پاسخگوی ابعاد دیگ مورد نظر هست یا خیر؟ در نتیجه با توجه به جواب این سوال ها بر اساس نیاز های خود می توانید دیگ مناسب را انتخاب و خریداری کنید.