تجهیزات آشپزخانه صنعتی چیست؟

تجهیزات آشپزخانه صنعتی چیست؟

تجهیزات آشپزخانه صنعتی چیست؟ آشپزخانه، اسم این مکان تا به گوشمان میخورد به یاد پخت غذا و غذا خوردن می‌افتیم. تصویری هم که از این آشپزخانه در ذهنمان نقش میبندد یک مکان تقریبا کوچک با یک عدد گاز، یک عدد یخچال، هود، شیر‌آب، سینک ظرف‌شویی و لوازم ریز و درشت دیگر است. همه این لوازم خبر از یک آشپزخانه خانگی را میدهد که فقط قادر به تهیه غذا به مقدار کم می‌باشد. حالا فرض کنید که در یک رستوران نشسته‌اید یا به یک کیترینگ سفارش غذا داده‌اید ادمهای زیادی را هم میبینید که یا دارند غذا میخورند یا غذا به دست بیرون میروند. حالا اگر بخواهید آشپزخانه این رستوران را تصور کنید چه تصویری در ذهنتان نقش میبندد. حتما تصورتان از لوازم و اندازه این آشپزخانه چیزی فراتر از یک آشپزخانه خانگی میرود مثلا به جای یک گاز کوچک به تعدادی گاز و چند نمونه یخچال و.. فکر میکنید.
آیا میدانید به آشپزخانه‌های بزرگ این چنینی که برای تهیه غذا در حجم بالا طراحی شده‌اند چه گفته میشود؟ آشپزخانه صنعتی اصطلاح و نامی است که برای آشپزخانه رستورانها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها‌، ادارات بزرگ، کیترینگ‌ها و یا هر مکانی که غذای عمده پخت کند به کار میرود. خب به هر حال این مکانها با توجه به بزرگی و حجم پخت بالا قاعدتا نیاز به وسایل و لوازم بیشتر و بزرگتری هم دارند. البته هر آشپزخانه صنعتی با توجه به بزرگی و کوچکی، حجم پخت غذا و همچنین نوع کاربری تجهیزات متفاوتی دارد. ما در این مقاله قصد داریم با انواع کاربری اشپزخانه صنعتی، تجهیزات آشپزخانه و همچنین طراحی چیدمان وسایل آن با شما به طور مفصل صحبت کنیم.

کاربری آشپزخانه‌های صنعتی
در ادامه مقاله تجهیزات آشپزخانه صنعتی چیست؟ باید بدانیم قبل از خرید تجهیزات آشپزخانه باید اول نوع کاربری آشپزخانه را تعیین کرد. اگر قرار است که در رستورانی غذاهای فست فودی طبخ شود باید از لوازمی استفاده کرد که متناسب با این نمونه غذاها است. اگر قرار است در رستوران غذاهای سنتی طبخ شود باید متناسب با پخت غذاهای سنتی تجهیزات مورد نیاز را خریداری کرد.
تجهیزات اشپزخانه برای فست فود مثل: انواع مختلف گریل، دستگاه همزن برقی، دستگاه همبرگرزن صنعتی، تجهیزات مربوط به پخت پیتزا مانند انواع فر پیتزا صندوقی و ریلی، شوتینگ سیب زمینی، سرخ کن صنعتی، پوست کن صنعتی، فر، تاپینگ پیتزا و تاپینگ ساندویچ. البته این وسایل و لوازم ضروری محسوب میشود. با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از لوازم دیگر هم تولید شده‌اند که استفاده از آنها سلیقه‌ای میباشد.
تجهیزات آشپزخانه برای رستوران سنتی مثل: انواع اجاق گاز، دیگ بخار پز، تنور صنعتی برای پخت نان تازه، کانتر گرم، کانتر قاشق و چنگال، کباب پز زغالی و صنعتی، چرخ گوشت صنعتی، ترولی حمل دیگ، ظروف سنتی مثل دیگ و دیگچه، قابلمه و…است.

تجهیزات آشپزخانه صنعتی چیست؟

وجود کدام تجهیزات برای هر آشپزخانه صنعتی ضروری است
تجهیزات آشپزخانه صنعتی چیست؟ تجهیزات مهره‌های اصلی یک آشپزخانه هستند در قسمت بالا تعدادی از لوازم رستورانها را بنابر نوع کاربریشان مثال زدیم. در این قسمت میخواهیم به طور کلی تجهیزات آشپزخانه را به شش قسمت تقسیم کنیم تا اگر کسی قصد خرید لوازم آشپزخانه صنعتی را دارد با داشتن اطلاعات کامل دست به خرید بزند. این شش مورد عبارت‌اند از:

  • تجهیزات پخت: همانطور که از اسم آن پیداست این تجهیزات وظیفه طبخ غذا را به عهده دارند. از این تجهیزات صنعتی میتوان انواع دیگ پخت برنج، دیگهای چلوپز، انواع فر، انواع دیگ برای پخت خورشت، کباب پزهای ریلی، گرمخانه خشک و مرطوب، دیگهای صندوقی پخت برنج، سرخ کن‌های صنعتی و انواع اجاق گاز را نام برد.
  • تجهیزات آماده سازی: این تجهیزات قبل از فرایند پخت به کار می‌آیند. مواد خام مثل سیب زمینی، مرغ، گوشت، ماهی، برنج و… را برای پخت آماده میکنند. این لوازم شامل چرخ گوشت، سماور، خلال ساز سیب زمینی، ترموس، سیخ گیر و موارد دیگر است.
  • تجهیزات برودتی: این محصولات برای سرد کردن بعضی غذاها و یا انجماد کردن مواد خام غذایی مورد استفاده قرار میگیرد. انواع یخچالها، آب سرد کن، یخ ساز و مواردی از این قبیل شامل تجهیزات برودتی محسوب می‌شوند.
  • تجهیزات سرو: مثل کانترهای گرم همانطور که از نامشان پیداست برای سرو غذا مورد استفاده قرار می‌گیرند. این لوازم بیشترین کاربردشان در رستورانهایی است که خدمات سرو سرویس ارائه میدهند. به خاطر این که این نمونه وسایل باید مداوم مورد شست‌وشو قرار گیرند جنس آنها از استیل ضد زنگ با کیفیت بالا می‌باشد.
  • تجهیزات شست‌و‌شو و نظافت: برای حفظ کیفیت و بهداشت آشپزخانه مهمترین تجهیزات، لوازم شست‌شو و نظافت است. این محصولات عبارت‌اند از: وان چلو صاف کن، وان استیل سیار، تانک شست‌وشو، سیخ شور، میوه شور، اب‌چکان صنعتی، انواع سینک، ماشین ظرف شوی صنعتی، انواع سبد ماشین ظرف شوی متناسب با هر برند ماشین، جارو برقی صنعتی و جارو صنعتی و…
  • تجهیزات حمل و نقل و نگهداری: این محصولات هم در آشپزخانه مورد استفاده قرار میگیرد وهم هنگام سرو در سالن پذیرایی پس باید به جز کیفیت زیبایی انها هم مورد تایید باشد. با بسیاری از لوازم نگهداری دیگر دغدغه انتقال غذا و از بین رفتن مزه و کیفیت ظاهری آن را نخواهید داشت. همچنین کلیه امور چه در آشپزخانه و چه در سالن پذیرایی راحت‌تر انجام می‌شود. تعدادی از این وسایل شامل: قفسه‌های رستوران، انواع ترولی استیل برای حمل ظروف، انواع ترولی‌های حمل بار و انواع باکس‌های نگهداری و حمل و نقل غذا است.

طراحی آشپزخانه صنعتی
بسیاری از آشپزان حرفه‌ای که در آشپزخانه‌های صنعتی کار میکنند یک چیز برایشان حائز اهمیت است آن هم طراحی و چیدمان تجهیزات در آشپزخانه است. اگر آشپزخانه صنعتی به صورت استاندارد و صحیح طراحی شده باشد همه کارمندان و آشپزی که در این مکان کار میکنند به طور راحت هر کدام در موقعیت خود قرار میگیرند و هنگام کار با یک دیگر برخورد نمیکنند و هر کدام مسئولیتشان را با ارامش و راحتی انجام میدهند. نکته مثبت دیگر این چیدمان استاندارد این است که آشپز به راحتی میتواند به همه جا دسترسی داشته باشد و از همه چیز به موقع استفاده کند تا هنگام طبخ غذا مشکلی به وجود نیاید. واضح است که با این طراحی و کارکرد کارکنان، با افزایش سرعت کار در آشپزخانه، افزایش راندمان کاری و در نهایت کاهش ساعت انتظار مشتری در سالن پذیرایی رستوران مواجه می‌شویم.
نکته بعدی که اهمیت زیادی در چیدمان آشپزخانه دارد بهره وری انرژی است که موجب صرفه جویی در هزینه‌های جانبی مثل هزینه آب، برق و گاز می‌شود. به همین منظور در طراحی باید سیستم پخت و پز نزدیک به سیستم تهویه مثل هود قرار گیرد و یا یخچالها با تجهیزات دیگر مثل گاز و سیستم شست و شو فاصله قانونی داشته باشد.
مورد دیگری که باید در طراحی در نظر گرفت، ایجاد یک طرح ارگونومی در آشپزخانه است کلمه ارگونومی یعنی رعایت قانون طبیعی کار است. وجود این طرح در آشپزخانه باعث میشود که کارکنان هنگام کار با کمترین جا‌به‌جایی وظائف خود را انجام دهند و این یکی از عوامل تاثیر گذار در کاهش خطرات ناشی از حوادث مترقبه در آشپزخانه است. ریخته شدن مواد غذایی هم با وجود این طرح کاهش پیدا میکند.

دو نکته مهم هنگام خرید تجهیزات آشپزخانه
اول این که هنگام خرید کیفیت باید حرف اول را بزند. از آنجایی که وسایل کاربری زیادی دارند و دائم باید مـورد استفاده قرار گیرند ما به شما پیشنهاد میکنیم که از جنس لوازم را استیل انتخاب کنید زیرا در مقابل گرما، رطوبت و حرارت مقاومت میکند و همچنین بسیار راحت میتوان این نمـونه جنس را از الودگیهایی مثل چربی تمیز کرد.
دومین مورد نگهداری و تعمیرات وسایل است. از آنجایی که این تجهیزات صنعتی هستند نگهداری آنها نسبت به تجهیزات کوچکتر سخت تر است. هنگام خرید مهم است که بهترین برندها را انتخاب کنید تا بتوانید از این لوازم در طولانی مدت استفاده کنید در این صورت در هزینه‌ها هم صرفه‌جویی کرده‌اید. اگر با خرابی تجهیزات مواجه شدید از متخصصین شرکت مورد نظر کمک بگیرید. به غیر از تعمیرات، نگهداری و تمیز کردن لوازم هم اصول خاص خودش را دارد که در این مورد میتوانید از کاتالوگ یا بروشور که همراه محصول است استفاده کنید.
و این که
در آشپزخانه صنعتی باید به تمام موارد زیر توجه کنید:

  • اماده سازی جای خوب و ایمن برای پخت و طبخ غذا.
  • اجزای مهم و کاربردی یک آشپزخانه صنعتی.
  • بهداشت رستوران و خود آشپزخانه.
  • نحوه چیدمان.
  • خط تولید آشپزخانه صنعتی.
  • طراحی آشپزخانه.
  • مقدمات راه‌اندازی.