روش های مراقبت از یخچال های صنعتی

روش های مراقبت از یخچال های صنعتی

یخچال های صنعتی از مهم ترین تجهیزات یک آشپزخانه صنعتی هستند که به اصطلاح میگویند قلب هر آشپزخانه ای یخچال آن است. بنابراین باید به خوبی از آنها نگهداری کرد و از خرابی، فرسودگی و کثیفی یخچال به صورت مرتب جلوگیری شود زیرا مراقبت صحیح از یخچال های صنعتی عمر مفید آنها را افزایش میدهد و بر روی سالم ماندن و بهداشت مواد غذایی نیز بسیار موثر است. برای اجرای روش های مراقبت از یخچال ها باید به نکاتی دقت کنید که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

نکات قابل توجه قبل از تمیز کردن یخچال

  1. دفترچه راهنمای مربوط به یخچال خود را بخوانید و مطمئن شوید که هر قسمت از آن را از چه طریقی باید تمیز و تعویض کرد.
  2. قبل از شروع به تمیز کردن یخچال حتما به این نکته توجه کنید که در ابتدا یخچال را خاموش کنید سپس آن را از برق بکشید. با توجه و انجام این کار هم یخچال را سالم نگه می دارید هم ایمنی خودتان را تظمین می کنید.
  3. بعد از اینکه یخچال را از برق کشیدید مواد غذایی داخل آن را خارج کنید.
  4. برای تمیز کردن یخچال به دلیل اینکه کثیفی و یا آشغال های موجود در طبقه بالا بر روی قسمت های پایین نریزد، از قسمت بالای آن شروع کنید تا به قسمت های پایین برسید.

روش های مراقبت از یخچال های صنعتی

روش های نگهداری از یخچال های صنعتی

بدنه بیرونی یخچال

برای تمیز کردن بدنه بیرونی یخچال به یک دستمال پارچه ای تمیز نیاز دارید که آن را با آب کمی خیس و مرطوب کنید و روی قسمت بیرونی بکشید. در هنگام از بین بردن گرد و غبار و چربی روی یخچال دقت کنید که قسمت پشتی یخچال را با احتیاط بیشتری تمیز کنید به دلیل اینکه آن قسمت پوشش یا قفسه محافظت از سیم های کندانسور یخچال قرار دارند و از حساسیت بیشتری برخوردار هستند.

بدنه داخلی دستگاه

تمیز کردن قسمت داخلی یخچال نیز با یک دستمال خیس و یک دستمال خشک امکان پذیر است که باید از طبقات بالاتر شروع به تمیز کاری کنید تا به طبقات پایین برسید. به این صورت که اول دستمال خیس را می کشید سپس دستمال خشک را پشت آن برای خشک کردن سریع تر می کشید.

سیم های کندانسور یخچال

مهم ترین بخش از تمیز کاری یخچال های صنعتی، تمیز کردن سیم های کندانسور آنهاست. برای داشتن یخچالی سالم با طول عمر بالا باید حتما ماهی یک بار سیم پیچ کندانسور یخچال را با دستمال مرطوب و با احتیاط تمیز نمایید و سعی کنید گرد و غبار را به طور کامل از بین ببرید تا به داخل آن نفوذ نکند. قابل ذکر است که اگر هوا به مقدار کافی جریان نداشته باشد، موتور یخچال دمای مناسب و مطلوب لازم را برای کارکرد صحیح پیدا نمی کند. به همین دلیل است که برای تمیز کردن قسمت بیرونی و سیم پیچ کندانسور یخچال باید دقت بیشتری به خرج دهید.

واشر درب

یکی دیگر از مهم ترین قسمت های یخچال که نیاز دارد مرتب آن را چک کنید واشر درب آنها است که باید مرتب آن را به خوبی تمیز کنید و در صورت خراب شدن باید حتما آن را تعویض کنید در غیر این صورت درب درست بسته نمی شود و به موتور یخچال و مواد درون یخچال آسیب می رسد. هزینه تعویض درب واشر هم بسیار ناچیز است و به آسانی تعویض می شود.

خطوط تخلیه

خطوط تخلیه یخچال باید سالی یک بار به خوبی تمیز شوند. و این کار به دلیل حساسیت بالای آن باید توسط یک فرد با تجربه و متخصص همین کار که به خوبی آموزش دیده صورت گیرد.

روش های مراقبت از یخچال های صنعتی

مزیت اهمیت دادن به تمیزی تجهیزات آشپزخانه و …

افزایش طول عمر: با تمیز کردن تجهیزات خود باعث می شوید دیر تر خراب شوند و زمان بیشتری برای شما قابل استفاده باشند.

افزایش کارایی بهتر: تمیز کردن و چک کردن مرتب تجهیزات، موجب می شود که اگر دستگاه ها خرابی دارند شما متوجه بشوید و سریع آن را درست کنید. در این صورت از کاهش کارایی تجهیزات جلوگیری می شود و حتی با این کار کارایی آنها افزایش نیز می یابد.

کاهش هزینه های ناشی از خرابی: کاهش هزینه های اضافی ناشی از خراب شدن دستگاه ها از مزیت های بارز اهمیت دادن به تمیزی و چک کردن مرتب تجهیزات است. در صورتی که شما به سلامت تجهیزات خود اهمیت دهید، خراب نمی شوند دیگر نیازی نیست برای جایگزین کردن تجهیزات خراب قبلی، تجهیزات و وسیله های جدید تهیه کنید. به همین ترتیب در هزینه های شما برای کسب و کارتان صرفه جویی می شود.

کاهش مصرف انرژی: دستگاه ها در صورت خرابی باید انرژی بیشتری مصرف کنند تا طوری که باید صحیح کار کنند و کیفیتشان از دست نرود. در نتیجه شما با توجه به سالم بودن دستگاه ها، تمیز و چک کردن آنها به صورت مرتب باعث می شوید مصرف انرژی کاهش یابد.