فر کانوکشن چیست؟

فر کانوکشن چیست

کانوکشن یک تکنولوژی است که بعد از ساخت فر های معمولی و مایکروفر ها ساخته شده است چون فر های معمولی دارای مشکلات و نواقصی بودند که بعد ها با ساخت این تکنولوژی این نواقص را مرتفع کرده اند. در فر های معمولی گرمای درون محفظه توسط دو المنتی که در بالا و پایین دستگاه تعبیه شده است تامین می شود که مواد غذایی را طی مدت زمان معینی که خودتان برای دستگاه تعیین می کنید می پزد ، المنت پایینی بیشتر کار پخت غذا را انجام می دهد و المنت بالایی وظیفه ی برشته کردن یا گریل کردن آن را دارد. عملکرد فر هایی که درون آن ها تکنولوژی کانوکشن طراحی شده است به این صورت است که یک سیستم گردش هوای داخل درون دستگاه تعبیه شده است که وظیفه ی گردش هوا را در زمان پخت غذا بر عهده دارد ، به دستگاهی که دارای این تکنولوژی می باشد فر کانوکشن گفته می شود. فر کانوکشن مزیت هایی به نسبت فر های معمولی دارد که در ادامه به شرحی در مورد هر کدام از آن ها می پردازیم :

پخت یکنواخت غذا 

یکی از مهمترین مزیت های فر کانوکشن نسبت به فرهای معمولی همین مورد است به این معنی که در فر های معمولی همان طور که در پاراگراف فوق اشاره کردیم دو المنت تعبیه شده است که مسلما قسمت هایی که به المنت ها نزدیک تر هستند بیشتر در معرض گرمای تولید شده هستند که اگر فقط قصد گرم کردن غذایی را داشته باشید ممکن است بعضی قسمت های آن کاملا گرم شود و بعضی دیگر که از گرما فاصله داشتند همچنان سرد باشند و اگر هم قصد پخت غذایی را داشته باشید ممکن است قسمت هایی که به المنت ها نزدیک تر هستند دچار سوختگی شوند اما قسمت های دور تر با این مشکل مواجه نیستند. عملکرد فر های کانوکشن اینجا معنی پیدا می کنند به این صورت که توسط فنی که در انتهای دستگاه تعبیه شده است گردش هوای داخل صورت می گیرد و همه ی قسمت های محفظه کاملا گرم می شوند و این حرارت در همه ی قسمت ها کاملا یکنواخت می شود در نتیجه امکان سوختن قسمتی از غذا وجود ندارد بلکه غذا به طور یکسان پخت می شود.

فر کانوکشن چیست

فر کانوکشن چیست

سرعت پخت غذا 

تصور کنید در هوای گرم تابستان زیر آفتاب ایستاده اید سپس در همان هوا یک پنکه جلوی صورت خود قرار دهید ، قطعا بیش از پیش حرارت خورشید را حس می کنید ، عملکرد فر کانوکشن نیز دقیقا به همین صورت است ، زمانی که سیستم کانوکشن فعال است فنی که در انتهای دستگاه تعبیه شده است روشن می باشد و عملکردی شبیه به همان پنکه دارد که باعث می شود همان حرارتی که توسط المنت ها ایجاد شده است توسط این فن در کل محفظه پخش می شود ، به صورت مستقیم روی مواد غذایی تأثیر می گذارد که باعث می شود سرعت پخت غذا بالا رود ، در واقع سرعت پخت غذا توسط فر های کانوکشن دار 25 درصد بالا تر از فر های معمولی می باشد ، یعنی اگر برای پخت غذایی در فرهای معمولی نیاز به 400 درجه فارنهایت برای گرم کردن دستگاه داشته باشید ، در فر های کانوکشن دار باید 25 درجه از این مقدار کم کنید یعنی دستگاه را روی 375 درجه فارنهایت تنظیم کنید.

صرفه جویی در مصرف انرژی 

یکی دیگر از مواردی که در فر های کانوکشن مزیت محسوب می شود ، مصرف کمتر انرژی می باشد. در دستور پخت توسط فر های کانوکشن نیز بیان شده که مدت زمان و دمای کمتری برای پخت هر نوع غذا نسبت به فرهای معمولی نیاز می باشد. این دو ویژگی باعث شده است که مصرف انرژی در فر های کانوکشن کمتر باشد پس قطعا صرفه جویی خود به خود صورت می گیرد.

برشته شدن ( گریل ) غذا

غذای برشته و گریل شده قطعا طعم بهتری نسبت به غذای عادی دارد بنابراین در اکثر مواقع غذا ها را در فر ها بیشتر از حالت عادی قرار می دهیم که برشته شوند. در فر های معمولی چون رطوبت از درون محفظه خارج نمی شود مرحله ی برشته شدن زمان بیشتری می برد اما در فرهای کانوکشن هوایی که فن تولید می کند خشک و داغ است بنابراین برشته شدن نیز زمان کمتری خواهد برد ، ناگفته نماند که سیستم فن کانوکشن به صورتی نیست که رطوبت را از مواد غذایی بگیرد و آن را مانند توستر خشک کند بلکه با حفظ رطوبت غذا عمل گریل کردن را سرعت می بخشد و این یکی از ویژگی های سیستم کانوکشن می باشد.

در انتها باید به این نکته اشاره کنیم که اگر قصد راه اندازی رستوران خصوصا فست فود را دارید در لیست خرید تجهیزات خود حتما به این نکته توجه کنید که با توجه به مزیت هایی که در مقاله ی بالا به آن ها اشاره کردیم تجهیزاتی مانند فر کانوکشن دار را حتما در لیست خرید خود جای دهید ، چون هم سرعت و راندمان کار شما بالاتر می رود ، هم در مصرف برق و انرژی صرفه جویی کرده اید که در واقع هزینه های کمتری خواهید داشت و در نهایت غذای با کیفیت تری به مشتریان ارائه خواهید داد که نتیجه ی آن پیشرفت بیشتر شما در صنف خود می باشد.