مهم ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی

مهم ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی

یک رستوران موفق، رستورانی است که با ماشین آلات و تجهیزاتی که دارد بتواند بهترین غذاهایی که ممکن است را ارائه دهد. با اینکه تجهیزات آشپزخانه در معرض دید مشتریان نیستند اما به هیچ عنوان در خرید لوازم با کیفیت و ضروری پرهیز نکنید چرا که  قطعا ماشین آلات و تجهیزات حرفه ای به بهترین ارائه رستوران کمک زیادی می کنند. برای راه اندازی یک رستوران لازم است که در ابتدا تجهیزات ضروری و اولیه را که برای راه اندازی هر رستورانی واجب است تهیه کنید سپس در صورت اضافه آمدن بودجه، برای بالا رفتن سرعت راندمان کار و بهتر شدن کیفیت غذاها و خدمات رستوران، دستگاه هایی را که پیشرفته و غیر ضروری هستند را خریداری کنید. در ادامه به تجهیزات ضروری که باید برای راه اندازی یک آشپزخانه صنعتی و رستوران تهیه کنید می پردازیم.

تجهیزات سرد

تجهیزات سرد شامل یخچال و فریزر های عمودی یا افقی می شوند که در ابعاد مختلف ساخته و در بازار موجود می شوند و از ضروری ترین تجهیزات آشپزخانه به شمار می روند. از یخچال و فریزر برای سالم و تازه نگه داشتن مواد اولیه و خوراکی های مختلف مثل سبزیجات، گوشت، مرغ، ماهی و… و همچنین برای خنک نگه داشتن انواع نوشیدنی ها از آنها استفاده می شود. با وجود یخچال ها مواد اولیه خراب نمی شوند و همیشه مواد تازه دارید که این کارایی باعث می شود که دیگر نیازی نباشد به طور مداوم مشغول تهیه مواد اولیه باشید و همچنین باعث صرفه جویی در وقت و هزینه ها نیز می شود.

مهم ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی

مهم ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی

تجهیزات گرم

تجهیزات گرم شامل اجاق های صنعتی و گرمخانه ها می شوند که این تجهیزات در دو نوع برقی و گازی در بازار موجود هستند. اجاق گاز مهم ترین وسیله در هر آشپزخانه صنعتی و خانگی است زیرا در صورت نبود اجاق گاز نمی توان غذاهای گرم مانند، برنج، انواع خورشت ها، جوجه، کباب، آب گوشت و بسیاری دیگر از غذاهای گرم را تهیه و سرو کرد. بنابراین خرید اجاق گاز برای آشپزخانه ضروری است. گرمخانه ها نیز برای گرم نگه داشتن و تازه نگه داشتن غذاهای آماده شده بسیار کاربرد دارند و عدم وجود آنها باعث می شود تا غذاهای پخته و آماده شده تا زمان سروشان برسد سرد شوند و از دهن بیفتند. گرمخانه ها در ابعاد و مدل های مختلف تولید و عرضه می شوند، پس شما باید با توجه به فضای آشپزخانه خود هر کدام از این تجهیزات را آماده کنید.

مهم ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی

مهم ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی

تجهیزات شستشو

سینک های ظرفشویی و وان های استیل برای شستشوی ظروف کثیفریال شستشوی مرغ، گوشت، ماهی، سبزیجات، گوجه، خیار، سیب زمینی و … مورد استفاده قرار می گیرند که باید در هر آشپزخانه ای وجود داشته باشند.

مهم ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی

مهم ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی

میز کار

یکی دیگر از مهم ترین تجهیزاتی که در هر آشپزخانه ای لازم، ضروری و جدا نشدنی است میز های کار هستند که اکثر آنها از جنس استیل بوده و قابل شستشو می باشند. بسیاری از امور آشپزخانه مانند خورد کردن سبزیجات، پاک کردن و خورد کردن مرغ، گوشت و ماهی، پاک کردن برنج، خورد کردن مواد سالاد و… روی این میز ها انجام می گیرند. از این رو سعی کنید با توجه به فضای که در اختیار دارید تا می توانید میز بزرگ تری تهیه کنید تا چند نفر همزمان بتوانند روی آن کار انجام دهند وسرعت راندمان کار نیز بالا برود. البته می توانید به جای تهیه یک میز بزرگ تعداد بیشتری میز با سایز های کوچک تر نیز تهیه کنید.

مهم ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی

مهم ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی

کانتر

کانتر ها در دو نوع گرم و سرد وجود دارند و دارای انواع مختلفی هستند که شامل ترولی های کانتر دار که دارای ظروف بن ماری استیل هستند و برای حمل غذای گرم از آشپزخانه به خط سلف سرویس از آنها استفاده می شود، کانتر های 3،4،5 و یا 6 ظرفه ثابت که دارای پیشخوان هستند و در خط سلف سرویس از آنها استفاده می شود که همواره مشتریان بتوانند غذایی گرم و تازه میل کنند و انواع دیگر کانتر ها که درون آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرند و باعث گرم و تازه ماندن غذاهای مختلف می شوند.

مهم ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی

سرخ کن صنعتی

سرخ کن های صنعتی نیز یکی دیگر از تجهیزاتی هستند که وجود آنها در آشپزخانه بسیار کاربردی است و سرعت تهیه غذاهای سرخ کردنی را در آشپزخانه بالا می برند. زیرا داخل آنها روغن زیادی ریخته می شود به طوری که کاملا روی مواد سرخ کردنی مثل مرغ، سیب زمینی، فلافل، سوسیس و … را می گیرد این باعث می شود که مواد به طور یکنواخت و به سرعت همراه با رنگ، بو و طعمی عالی سرخ شوند.

مهم ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی

مهم ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی

ماشین ظرفشویی صنعتی

ماشین ظرفشویی از تجهیزات ضروری رستوران های بزرگ هستند و خرید آنها برای رستوران ها و آشپزخانه هایی که فضای بزرگپی ندارند ضرورتی ندارد. کاربرد ماشین ظرفشویی صنعتی در آشپزخانه های بزرگ این است که در صورت وجود تعداد مشتری و سفارش بالا، ظرف های کثیف به سرعت با ماشین ظرفشویی شسته می شوند و سرعت خدمات دهی در رستوران بالا می رود.

مهم ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی

مهم ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی

چرخ گوشت صنعتی

به دلیل اینکه نمی شود به طور مداوم گوشت چرخ کرده آماده از بیرون برای رستوران تهیه کرد، باید چرخ گوشت صنعتی را تهیه کنید تا بتوانید هر زمان که می خواهید در حجم بالا گوشت و یا حتی مواد دیگر را چرخ کنید. همچنین به دلیل محبوبیت کباب در بین مردم و سفارش بالای آن در اکثر رستوران ها کباب پز نیز برای کمک به افزایش سرعت آماده سازی کباب بسیار موثر است.

مهم ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی

بسیاری از تجهیزات دیگر نیز در آشپزخانه موجب افزایش کیفیت و ارائه خدمات عالی می شوند که جزو تجهیزات ضروری نیستند و باید در صورت اضافه آمدن بودجه آنها را تهیه کنید. بنابراین با در نظر گرفتن بودجه خود اولویت را، تهیه تجهیزات ضروری قرار دهید.