نکات ایمنی و بهداشتی که باید در هر رستوران یافست فودی رعایت شود

نکات ایمنی و بهداشتی که باید در هر رستوران یافست فودی رعایت شود

در هر رستوران و مرکز طبخ غذایی باید یک سری نکات ایمنی و بهداشتی رعایت شود. به دلیل اینکه این مکان ها در صورت عدم رعایت نکات ایمنی و بهداشتی، برای پرسنل بسیار خطر ناک است. همچنین برای جلب رضایت و توجه بیشتر مشتری ها باید تمام نکات بهداشتی رعایت شود. در ادامه به نکاتی که باید از نظر بهداشتی و ایمنی رعایت شود اشاره میکنیم.

نکات بهداشتی که پرسنل رستوران یا فست فود باید رعایت کنند

  1. استفاده از لباس مناسب و هماهنگ: انتخاب و تهیه لباس فرم مناسب و یکدست برای پرسنل رستوران در پاکیزگی و ایجاد نظم در رستوران بسیار موثر است. در انتخاب لباس های فرم باید به جنس، مدل، و رنگ آنها باید توجه کرد که هم مناسب همه ی کارکنان با سنین مختلف باشد و هم با فضای رستوران همخوانی داشته باشد. در طراحی آن هم برای مثال می توانید از آرم رستوران یا شعاری که رستوران دارد برای طرح لباس استفاده کرد.
  1. استفاده از کفش مناسب: برای جلوگیری از آسیب های احتمالی مثل لیز خوردگی، سوختگی، بریدگی و… باید در انتخاب کفش هایی که پرسنل در محل کار میپوشند دقت کرد و سعی شود از کفش هایی که کفه ی تخت و صافی دارند استفاده نکنند و یا برای جلوگیری از لیزخوردگی در آشپزخانه، در حین انجام کار و ثابت ماندن در یک جا از زیر پایی های مخصوص استفاده کرد.

نکات ایمنی و بهداشتی که باید در هر رستوران یافست فودی رعایت شود

  1. استفاده از پوشش مناسب برای مو ها: برای جلوگیری از ریزش مو داخل غذا، روی زمین، و پخش شدن توی محیط آشپزخانه باید از پوشش مناسب استفاده شود. کارکنان آقا می توانند از کلاه مخصوص و خانم ها از مقنعه مناسب که با لباس فرم برای آنها تهییه شده استفاده کنند. اگر این مورد رعایت نشود علاوه بر بهداشتی نبودن محیط، آشپزخانه و غذاها مشتریان خود را نیز از دست می دهید.

نکات ایمنی و بهداشتی که باید در هر رستوران یافست فودی رعایت شود

  1. گرفتن ناخن ها: برای جلوگیری از تجمع آلودگی در زیر آنها.
  1. استفاده از ماسک: برای جلوگیری از پخش قطرات آب دهان در هنگام عطسه یا سرفه.
  1. استفاده از دستکش: برای رعایت بهداشت بیشتر هر چند که باید دست ها در هنگام کار مدام شسته شودند.
  1. عدم اسعمال دخانیات توسط پرسنل آشپزخانه: برای جلوگیری از پخش شدن بوی بد و آزار دهنده برای مشتریان و نشست دود بر روی مواد غذایی و ظروف.
  1. در صورت ایجاد بریدگی و زخم در حین انجام کار باید بلافاصله دست از کار کردن بکشید یا از دستکس استفاده بکنید چون احتمال آلوده شدن ظروف و یا مواد غذایی با خون زیاد است.
  1. شستن دست ها به صورت زود به زود: دست های خود را حداقل ساعتی 1 بار بشویید برای مثال بعد از رفتن به سرویس بهداشتی، قبل از سرو و حمل غذا، بعد از جمعه کردن میز های کثیف و پس مانده غذاها حتما دست های خود را بشویید. نکته دیگری که قابل ذکر است این است که به جای استفاده از صابون جامد از صابون مایع استفاده کنید.

نکات ایمنی و بهداشتی که باید در هر رستوران

  1. داشتن کارت بهداشت: پرسنل مشغول به کار در رستوران باید حتما کارت بهداشت با تاریخ معتبر داشته باشند که ترجیحا همراهمشان وقابل روئیت باشد.
  1. استفاده از کمد شخصی: پرسنل رستوران باید برای نگهداری از وسایل شخص اشان از کمد های انفرادی که در اختیارشان قرار می گیرد استفاده کنند.

نکات ایمنی و بهداشتی که باید در محیط رستوران رعایت و توسط مدیر، مدیریت شود

  1. استفاده از تجهیزات محافظتی در آشپزخانه: آشپزخانه ها معمولا مملو از تجهیزات برنده و خطر ناک از جمله چاقو، رنده، دستگاه های برقی آبمیوه گیری، چرخ گوشت، مخلوط کن ها و… است که برای جلوگیری از آسیب رسیدن توسط این تجهیزات به کارکنان باید آنها را به پوشش های محافظ مخصوص تجهیز کرد این تجهیزات محافظتی باعث جلوگیری از لیز خوردن و رفتن دست داخل دستگاه های در حال کار می شود.
  1. وجود تهویه هوای مناسب در آشپزخانه: به دلیل گرم بودن فضای آشپز خانه به خاطر روشن بودن گاز، بخار و دود موجود باید تهویه هوای مناسب و قوی در آشپزخانه قرار داد. چون ممکن است آشپزها به دلیل گرما و دود زیاد حالشان بد شود و نتوانند آن شرایط را تحمل کنند.
  1. نظافت صحیح کف رستوران: برای تمیز شدن درست و ضد عفونی کف سالن رستوران و آشپزخانه باید از مواد نظافتیه مناسب استفاده کرد و سپس کف زمین را با تی های مناسب خشک کرد که باعث سر خورد و زمین خوردن کسی نشود.
  1. استفاده از ظروف مناسب در رستوران: استفاده از ظروف شیشه ای یا استیل ضد زنگ به جای ظروف پلاستیکی بسیار مناسب تر است.

 

  1. شستن صحیح و تمیز ظروف: ظرف های کثیف را باید در 3 مرحله ( شستن ظرف ها با مایع شوینده، ضدعفونی و آبکشی صحیح) انجام شود و سپسآنها را برای خشک شدن در آبچکان های موجود در آشپزخانه قرار دهید تا با برخورد هوا به آنها خشک شوند. توجه کنید که برای خشک شدن زودتر ظروف از پارچه یا دستمال استفاده نکنید.
  1. شستشو و برف زدایی یخچال ها و فریزر ها هفته ای یکبار.

 

  1. شستن و ضد عفونی کردن اسکاج ها و اسفنج های شستشوی ظروف در پایان کار هر روز .

 

  1. وجود مکان های مجزا برای قرار گیری تجهیزاتی مثل جارو برقی، تی، و جارو دستی و مواد شوینده.

 

  1. شستن مزتب هود ها و گاز های موجود در آشپزخانه برای جلوگیری از تجمع چربی.

 

تجهیزات و ابزار الزامی موجود در رستوران ها و رعایت نکات ایمنی مربوط به آنها

  • وجود جعبه کمک های اولیه در رستوران ها از وسایل ضروری موجود در هر مکان کاری از جمله رستوران ها است.
  • وجود وسایل اطفاء حریق در تمام نقاط رستوران و نصب آنها در محل مناسب روی دیوار و چک کردن آنها با فاصله زمانی منظم.

نکات ایمنی و بهداشتی که باید در هر رستوران

  • تجهیزات آشپزخانه باید قابل شستشو و ضد زنگ باشند تا آلودگی و میکروب داخل آنها نماند و با شستشوی مداوم زنگ نزنند.
  • مواد شوینده مصرفی باید دارای پروانه ساخت باشند و در فضای بسته به هیچ عنوان باهم ترکیب نشوند پون باعث خفگی، بیماری های ریوی می شوند و ممکن است در اثر گاز خروجی از مواد ترکیبی کارکنان آسیب ببینند.