کترینگ چیست؟

کترینگ چیست

کترینگ به معنی تهیه غذا در یک مکان و عرضه آن در مکانی دیگر است. کترینگ ها انواع مختلف دارند که تفاوت آنها بستگی به مکان سرو غذا و نوع غذاهای آماده شده برای سرو دارد. انوع کترینگ عبارت اند از: هواپیمایی، ریلی، کلاسیک، هتل، بیمارستانی، خدمات مجالس ( عروسی، تولد، ترحیم، جشن دندونی کودک ها و …)، رژیمی که در ادامه به آنها میپردازیم.

کترینگ ریلی یا قطاری

کترینگ ریلی از انواع کترینگ های زمینی است که تنوع غذایی این نوع کترینگ ها بسیار بیشتر از نوع هوایی آنها است. در کترینگ ریلی انواع غذاهای سرد و گرم از جمله: ساندویچ های سرد، غذاهای فست فودی، غذاهای خانگی مثل خورشت های مختلف قیمه، قرمه سبزی، مرغ و … و انواع نوشیدنی ها بدون محدودیت سرو می شود.

کترینگ هواپیمایی

کترینگ های هواپیمای تنوع غذایی کمتری نسبت به زمینی دارند به دلیل اینکه در سفر های کوتاه و زیر 2 ساعت، امکان سرو غذای گرم  برای همه ی مسافران وجود ندارد مگر اینکه مدا زمان سفر بالای 2 ساعت باشد بنابراین غذاهایی که در کترینگ هواپیمایی سرو می شود معمولا سرد هستند مثل ساندوچ، کنسرو، سالاد های مختلف غذاهای سرو شده در این کترینگ ها باید علاوه بر سرد بودن سبک هم باشند چون ممکنه بعضی از مسافران به دلیل سفر هوایی مشکل گوارشی پیدا کنند.

کترینگ بیمارستانی

در این نوع کترینگ ها غذاهای مختلف با دستورالعمل های متفاوت بر اساس شرایط بیمار های بستری شده در آن بیمارستان پخته می شوند. معمولا در دستور پخت غذاهای بیمارستان نمک، چربی، ادویه های زیاد، به مقدار کم وجود دارد یا در مواردی اصلا ندارد ولی وجود ویتامین های مختلف در غذاهای بیمارستان شایع تر است. یا برای مثال برای افرادی که تازه عمل کرده اند غذاهای آبکی مثل سوپ سرو می شود.

کترینگ رژیمی

در کترینگ های رژیمی بیشترین تمرکز برای پخت غذا روی میزان چربی، پروتئین و کربوهیدرات، ویتامین، قند مناسب برای رژیم چاقی، لاغری، افرادی که دیابت یا چربی دارند و … است. کترینگ های رژیمی اکثرا شامل غذاهای کبابی، گوشت سفید، سالاد های متفاوت، سبزسجات ها و حبوبات می شود و از استفاده بیش از حد پربی، روغن، قند، نمک و مواد مضر برای بدن پرهیز می شود. غذاهای رژیمی برای بیمار ها و ورزشکاران نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

کترینگ کلاسیک

کترینگ های کلاسیک همان رستوران های موجود در سطح تمام شهر ها هستند که تمام غذاهای سنتی، محلی، فست فود، خانگی و انواع نوشیدنی ها در آنها سرو می شود.

کترینگ خدمات مجالس

امروزه گرفتن مجالس مختلف در بین مردم بسیار باب شده است. انواع مجالس که از کترینگ های خدمات مجالس برای سرو غذای آماده و با کیفیت استفاده می کنند عبارت اند از: عروسی، تولد، جشن دندونی که بعضی از خانواده ها برای روییدن اولین دندان کودکشان می گیرند، جشن فارغ التحصیلی، سمینار ها و همایش های مختلف، ترحیم و… که هر کدام از آنها دسر ها و پیش غذاهای مرتبط و مناسب با خود را دارد و نوع سرو آنها با هم متفاوت است.

مزیت هایی که یک کترینگ خوب باید داشته باشد عبارت اند از:

  • منوی بسیار متنوع و کامل که مشتری ها دستشان در انتخاب غذا باز تر باشد.
  • کیفیت غذای بالا که هم مشتری و مصرف کننده را راضی نگه دارد و هم آنها برای مجالس دیگرشان هم به کترینگ قبلی روی بیاورند.
  • سلیقه به خرج دادن برای چینش غذاهای سرو شده و تزیین غذاها که علاوه بر طعم بسیار خوب ظاهری جذاب و زیبا هم داشته باشند.
  • رعایت بهداشت در پخت غذاها و دسر های مختلف از واجبات یک کترینگ خوب برای جذب مشتری است.
  • قیمت های مقرون به صرفه و متناسب با کیفیت غذا های ارائه شده.
  • داشتن سینی های فینگر فود که امروزه بیشتر از غذاهای معمولی در بین مردم باب شده است به دلیل اینکه خوردن غذاهای انگشتی و کوچک یا همان فینگر فود آسان تر است و یا برای کسانی که حجم غذای کمی مصرف می کنند و یک پرس برای آنها زیاد است وجود فینگر فود های جذاب در منو توجه آنها را بیشتر می تواند جذب کن.

در کل یک کترینگ خوب باید تمام غذاها متناسب با همه مزاج هارا در خود جای دهد چون همه ی آدم ها سلیقه و مزاج یکسانی ندارند.

درآمد کترینگ:

کسب درآمد از صنعت خوراک مثل رستوران، تهیه غذاهای خانگی ، فست فود ها و… اگر به خوبی و هوشمندانه از نظر کیفیت، هزینه ها و دخل و خرج اداره شوند بسیار بالا است که کترینک ها هم از این قاعده مستثنی نیستند. به طور مثال برای پیشرفت و بزرگ شدن یک شغل خدماتی مثل کترینگ ها باید تبلیغات مناسب و گسترده برای شغل خود انجام دهید و نسبت به آن سعی کنید کیفیت و مزیت های کترینگ، رستوران یا … خود را به اندازه ای بالا ببرید که از تبلیغاتتان بهترین نتیجه را بگیرید و چند برابر هزینه ای که برای تبلیغات کار خود کردید را بتوانید در بیاورید که از یک جایی به بعد به طور خودکار از طرف مشتریان خود تبلیغات دریافت میکنید به این صورت که از خدمات شما استفاده می کنند و در صورت رضایت، به اطرافیان خود نیز استفاده از خدمات شما را پیشنهاد می کنند.