گرمخانه غذا صنعتی چیست؟

گرمخانه غذا صنعتی چیست

برای راه اندازی یک آشپزخانه ی صنعتی ممکن است تعدادی از مواردی که از تهیه ی تجهیزات در نظر شماست خیلی واجب و ضروری نباشد و با توجه به بودجه ای که برای خریداری آن ها در نظر گرفتید بتوان از آن ها فاکتور گرفت. اما تجهیزاتی نیز هستند که تهیه کردن آن ها برای آشپزخانه ی صنعتی شما بسیار واجب و ضروری می باشد. یکی از این تجهیزات گرمخانه غذا می باشد.

در یک رستوران شما وقتی غذا ها را تهیه می کنید بین زمان پختن تا زمان سرو آن ها قطعا فاصله زمانی وجود دارد که در این بازه ی زمانی غذاها سرد می شوند و از دهان می افتند برای اینکه این اتفاق نیفتد باید گرمخانه غذا داشته باشید. قطعا نه غذای سرد باب میل مشتری می باشد و نه غذای خیلی داغ ، بلکه دمای غذای مطلوب باید مابین دمای سرد و داغ باشد. گرمخانه دقیقا همین وظیفه را به عهده دارد که به وسیله ی المنتی که درون دستگاه دارد غذا را گرم و تازه نگه می دارد و تا زمان سرو دقیقا مانند زمان پخت اولیه ، غذا تازه و گرم است علت ضرورت وجود گرمخانه در آشپزخانه های صنعتی همین است. مشکل گرم نگه داشتن غذا را کارخانجات ، شرکت های بزرگ و اماکنی مانند مدارس نیز دارند ، کارخانجات برای تامین غذای کارگرها ، اداره ها برای گرم کردن غذای کارمندان ، بیمارستان ها برای غذای بیماران و مدارس نیز برای دانش آموزان نیاز به گرمخانه ها دارند بنابراین استفاده از گرمخانه ها محدود به آشپزخانه های صنعتی نیست.

مکانیزم این دستگاه به این صورت است که با حرارت غیر مستقیم غذا را گرم نگه می دارد به این صورت که غذاها مستقیما روی شعله نیستند بلکه به وسیله ی المنت های موجود در دستگاه حرارت لازم ایجاد می شود و فضای بسته ی گرمخانه را که شبیه به کابین است گرم می کند و سپس کم کم غذاهای موجود در گرمخانه به دمای مطلوب می رسند و غذا در این دستگاه به هیچ عنوان نمی سوزد.

انواع گرمخانه

  1. گرمخانه غذای برقی
  2. گرمخانه غذای گازی

گرمخانه غذای برقی

در نوع برقی گرمخانه ها همان طور که مشخص است از جریان برق استفاده می شود. المنت های موجود در دستگاه با وصل کردن دستگاه به برق شروع به گرم شدن می کنند و با حرارت ایجاد شده غذاها و فضای داخل گرمخانه را گرم نگه می دارند. در این نوع گرمخانه روی دستگاه سیستم های دیجیتالی استفاده شده است که دمای داخل دستگاه را به کاربر نشان می دهد که در صورت کم یا زیاد بودن دما کاربر بتواند آن را کنترل کند ، اما به جهت جلوگیری از گرم شدن زیادی غذا و یا سرد شدن آن ها ترموستات در ساختار گرمخانه تعبیه شده است که وظیفه ی این ترموستات متعادل نگه داشتن فضای گرمخانه می باشد به این صورت که اگر دما بیش از حد بالا رود ترموستات برق المنت های دستگاه را قطع می کند و تا زمانی که فضای گرمخانه سرد نشود و دمای آن افت نکرده المنت ها خاموش هستند و بالعکس اگر دما زیادی افت کند برای اینکه موجب سرد شدن غذا ها نشود ترموستات مجدد برق المنت ها را متصل می کند و دوباره دمای داخل دستگاه متعادل می شود و دیگر نیازی نیست که کاربر دائما مواظب دمای دستگاه باشد.

گرمخانه غذای گازی

این نوع گرمخانه گرمای مورد نیاز را از طریق سوخت گاز فراهم می کند به این صورت که در انتهایی ترین قسمت دستگاه شعله هایی وجود دارند که با روشن کردن آن ها کم کم دمای داخل دستگاه را بالا می برند. اما این شعله ها چون به صورت غیر مستقیم حرارت ایجاد می کنند بنابراین باعث سوختن غذاها نمی شوند. در نوع گازی گرمخانه ها شلف های طبقه بندی شده را معمولا توری می سازند که حرارت آسان تر از طبقات رد شود و به طبقات بالاتر برسد. ممکن است به این بیاندیشید که نوع گازی آن ممکن است خطرناک باشد اما لازم به ذکر است که درون گرمخانه های گازی ترموکوبل تعبیه شده است که در صورت خاموش شدن شعله ها فورا گاز دستگاه را قطع می کند و کاملا امن است و هیچ خطری محیط را تهدید نمی کند.

نکته ی بسیار مهم در مورد گرمخانه ها این است که این دستگاه ها دو جداره ساخته می شوند که جداره ی بیرونی از جنس استیل بسیار مقاوم است و جداره ی داخلی دستگاه را از ورق گالوانیزه می سازند که هم بسیار مقاوم است و هم عایق حرارت می باشد. بین جداره های بیرونی درونی نیز از پشم سنگ استفاده می کنند که این پشم سنگ ها سبب عایق شدن دستگاه ها می شوند و تحت هیچ شرایطی گرما و حرارت را از گرمخانه ها عبور نمی دهند بنابراین هم باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود و هم اینگه اگر دستتان با دستگاه برخورد کند باعث سوختن نمی شود چرا که هیچ گونه حرارتی از دستگاه خارج نمی شود.